Kaptunk is ajándékot, meg nem is

Kaptunk is ajándékot, meg nem is – gyorsulhatna a használtautó honosítás

Magyarországra 2021-ben több használt autó érkezett külföldről (132.205 db), mint az új autó eladások száma volt (121.920 db). Az új autókra egyre hosszabb várólista alakul ki a globális alkatrészellátási nehézségek miatt. A használt autó vásárlás egyik előnye pedig, hogy azonnal miénk az autó. Legalábbis amíg Magyarországon vásárlunk használt autót. A külföldről érkező autókat előbb forgalomba kell helyezni Magyarországon.

Az itthon megszokott átíratásnál nyilvánvalóan bonyolultabb folyamatról van szó, hiszen az autó még nem rendelkezik magyar rendszámmal. A rendszám megszerzéséhez az autót honosítani kell, vagy újra le kell vizsgáztatni egy itthoni műszaki vizsgaállomáson. A honosítás olcsóbb és egyszerűbb folyamat. A 39.090 forintos műszaki vizsgával ellentétben mindössze 8000 forintba kerül a szemle, de apró hátránya, hogy a műszaki a szokásos két évvel ellentétben csak addig lesz érvényes, amely dátum a külföldi forgalmi engedélyben szerepelt.

Az időszakos műszaki vizsgát egy magyar rendszámos autóra minden sarkon elintézhetjük, de ha még nincs magyar forgalmi engedélyünk, akkor nem mehetünk bárhová. Korábban kizárólag a Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgabázisait vehettük igénybe. Ezek az állomások nem bírtak a tömeges használtautó-importtal, így egyre csak nőtt a várakozási idő. Földi halandóként akár 2 hónapig is várakozhattunk az autó megvásárlása után, hogy magyar rendszámunk legyen. Persze – Magyarországon élünk  – mindenkinek van egy barátja, aki ismer valakit, de még így is gyakran hetekig kell várnunk, hogy végre szabályosan közlekedhessünk az autóval.

Szerencsére a közelmúltban megérkezett a megoldás: az NKH kirendeltségeken kívül más is kaphat jogosultságot a honosításra. Az elvárások még mindig komolyabbak, mint a hazai autók vizsgáztatásánál, így például országos lefedettséggel kell rendelkezni a vállalkozásnak. A Magyar Autóklub szerencsére megfelel ennek, így végre megszűnhet a várólista, 2 hónap helyett akár 2 nap alatt magyar rendszámos lehet a külföldön vásárolt használt autónk.

Elméletben legalábbis… Az autóklubos honosításnak ugyanis az érvényes külföldi forgalmi engedély megléte mellett feltétele az is, hogy rendelkezzünk az előző műszaki vizsgáról egy műszaki adatlappal, illetve az autó megfelelőségi nyilatkozatával (CoC – Certificate of Conformity).

Ez a két feltétel sajnos gyakran nem teljesül. A CoC dokumentumot elvileg kiadják az új autókhoz, de ezt sajnos az első tulajdonos nem mindig őrzi meg és adja tovább a vevőnek. A jó hír, hogy pótolható. Az interneten is találtunk több oldalt, ahonnan az alvázszámot megadva megrendelhető és a hazai importőröktől is beszerezhető. A dokumentum kiállításáért általában 80-200 euró körüli összeget kérnek. A nagyobb gondot inkább az átfutási idő okozza, amely 2-3 hét is lehet, és máris ott vagyunk, mintha az NKH-nál várnánk ki a sorunk.

Az előző műszaki vizsgán kapott adatlap szintén nem olyan papír, amit az előző tulajdonos feltétlenül megőrzött és átadott vásárláskor. Ezt pótolni egy műszaki vizsgával lehetne, de külföldi autó vizsgáztatására sajnos a Magyar Autóklub nem kapott jogosultságot, kizárólag az egyszerűbb honosításra.

A megfelelő dokumentumok hiányában tehát marad a hosszabb sor kivárása az NKH vizsgaállomásain. Azt hiszem erre mondják a mesében, hogy kaptunk is ajándékot, meg nem is…

Forrás: https://villanyautosok.hu/2022/02/05/kaptunk-is-ajandekot-meg-nem-is-gyorsulhatna-a-hasznaltauto-honositas/?fbclid=IwAR3z7oMzHAAtQ1zWKEIZYJypFQAzD3R1uhd2r97m5IV1h9gkd3QFJ2QmKyE